بلبرینگ مخصوص کشت وصنعت


بلبرینگ ها گونه ای از یاتاقان ها هستند که بار های محوری، شعاعی و یا هر دو بار محوری

شعاعی را تحمل می کنند البته شایان ذکر است بلبرینگ ها بیشتر بار شعاعی را تحمل

می کنند، کلمه بال بیرینگ یا بلبرینگ از دو قسمت Ball به معنای گوی و Bearing به معنای

تحمل کردن تشکیل شده است علت وجود یاتاقان و ساخت آن در تفاوت بین لغزش و غلتش

است. اندازه یاتاقان ها استاندارد بوده و هر کدام برای مواردی خاص مورد استفاده قرار

می گیرد که بیرینگ ها از نظر ساختمان داخلی به انواع یاتاقان های لغزشی، یاتاقان های

غلتشی و یاتاقان های مگنتی مختلفی تقسیم می شوند.

بلبرینگ ها با دارا بودن ساچمه های گرد به عنوان عضو غلتشی قادرند اجزای چرخان و

نوسانی موجود در سیستم درگیر مانند شافت و یاتاقان ها را با حداقل اصطکاک بار و نیرو

های ایجاد شده، منتقل کنند.

به طور کلی اگر بخواهیم نوع بیرینگ (بلبرینگ و رولبرینگ) های مورد استفاده در سیستم های حمل و نقل ریلی مانند مترو و قطار ها را مشخص کنیم باید بگوییم در بیش از 90 درصد موارد در ساختار این سیستم از رولبرینگ ها استفاده می شود.در واقع منظور از بلبرینگ قطاری همان بیرینگ های جعبه اکسل قطار هستند که از یک محفظه (هوینگ) و رولبرینگ تشکیل شده اند.



معمولا به منظور طراحی و تولید قسمت دوار در صنعت راه آهن (همچون قطار و مترو) از رولبرینگ های مخروطی، رولبرینگ های استوانه ای و رولبرینگ های بشکه ای استفاده می شود.چرا که این نوع از رولبرینگ ها بسته به نوع طراحی خاصی که دارند امکان تحمل بار های بسیار سنگین را فراهم میکنند.



برخی از مهمترین ویژگی های لازم برای رولبرینگ های مورد استفاده در قطار :



طول عمر بسیار بالا

آلیاژ خاص در تولید رولبرینگ

عدم نیاز به تعمیر و نگهداری در فواصل کوتاه

anti fretting بودن

طراحی اختصاصی رولبرینگ (قفسه و ساچمه)

آببند هاب تقویت شده (جهت جلوگیری از ورود مواد اضافی به بیرینگ)

دور بالا بودن